Rajzok az égen

Monor légterében, 10-11 km-es magasságban átrepülő gépek is nagyszámban mozognak. Jelenleg a légtérliberalizáció következtében az átrepülő forgalom esetében már nem légifolyosós rendszerben. Napjaink repülőgép típusainak navigációs rendszerei gyakorlatilag már lehetőséget adnak az induló és érkezési hely közötti egyenes vonalú haladásra is. Ettől függetlenül az országunk feletti korábbi főirányok többsége még ma is meghatározó az átrepülő forgalomban és jelenleg a délkelet-északnyugati, valamint késő délutántól a fordított irányú átrepülő légiforgalom a legnagyobb.

Bővebben: ...

A rendszeres légiforgalom beindulása

A II. világháborút követő években a környékünkön csak a Ferihegyi repülőtér 1950. május-7-i átadását követően nőtt meg fokozatosan a repülőforgalom, az első években csak egyes belföldi járatok repülőgépei jártak erre, ilyen volt a debreceni. Az uralkodó északnyugati szélirány miatt már betonozott futópályára az év nagy részében Monor légteréből történtek a leszállások, de déli szél esetén viszont a felszálló repülőgépek repülték át a légteret, innen fordultak valamelyik légifolyosó irányába, mint pl. a pécsi belföldi járat, mely a felszállás után, mintegy 600 m-es magasságot elérve a légterünkből jobbra fordulva, emelkedve repült a célállomása felé.

Bővebben: ...

A II. világháború alatti időszak

A Ferihegyi repülőtér használatbavétele után, gondolva a polgári és katonai forgalomra, egy várakozó légteret kívántak létrehozni Monor és Vasad település fölött, hogy a leszállási engedélyre várakozók itt, elkülönülve tudjanak tartózkodni. A légtér középpontját egy rádióállomás jelentette volna, melynek a tervezési munkái 1943-ban el is kezdődtek, de a háború előrehaladtával a rádióállomás nem épült fel. A háború után itt, rövidesen egy NDB állomás létesült. A katonai igények kielégítésére a HM 1944 januárjában egy helyiséget bérelt az Ország út 27 szám alatti ingatlanon és ott egy rádióadó berendezést és antennát helyeztek el.

A szövetséges amerikai-angol légierő 1943 őszétől megkezdte az ország feletti légifelderítéseket. Magányos, nagymagasságban, 6-7000 m-en átrepülő fotófelderítő repülőgépeket jelentek meg és fotózták többek között a közlekedési csomópontokat, hidakat, vasútvonalakat, pályaudvarokat, a katonai szempontból figyelem bevehető gyárakat, üzemanyagraktárakat, repülőtereket. Valószínűleg ekkor jelentek meg az első kondenzcsíkok is a településünk felett, melyek később egyre gyakoribbak lettek. Az 1943. szeptember 30-án a Ferihegyi repülőtér első légifotózása során a déli irányba távozó gépet bizonyára Monorról is látták.

Bővebben: ...

Kövessen a Facebookon

Telefonkönyv

Monori Média

Partnereink

Demi-Bee családi méhészet

Díszbozos mézrendelés