Érdekességek a katonai repüléstörténetből

Az utasgépek mellett korábban ritkán fordultak meg katonai gépek Monor légtérben, de alkalmanként főleg a budapesti díszszemlék alkalmával egyszer-egyszer előfordultak. A hatvanas évektől kezdve, ha valamelyik ország államfője érkezett az országba, akkor akár vadászrepülőgépek díszkíséretében is láthattunk különféle típusokat leszálláshoz készülődni. A kormányzati repülések lebonyolítását a legtöbb országban a légierők külön erre a célra specializált alakulatai végezték és végzik ma is. Magyarországon elsőször a Tökölön állomásozó alakulat végezte a „párnás VIP” repüléseket Li-2-es, Il-14-es majd a katonai terület és a polgári szétválása után két An-24-es típussal. A polgári szállításokat, két rövid ideig a Malévhez tartozó Tu-134-el végezték, majd ez a csoport 1972. szeptember 1-től, egészen a rendszerváltásig a BM-hez tarozott.

Az 1980-as években Malév teherszállítási kapacitásának ingadozása miatt, alkalmanként az Il-18-ra méretezett árumennyiséget két magyar An-26 vitte az árut az ukrajnai Lvovba. A katonai An-26-os személyzeteinek az oktatására, gyakorlatba tartására az 1970-es évek végén és a 1980-as évek elején gyakori ILS megközelítéseket végeztek a Ferihegyi repülőtér valamelyik futópályájára. Egy alkalommal az An-26-os jobb főfutója kibocsátása nem állt kinti helyzetzárra és földetérés után becsukódott.

Az ország politikai rendszerének megváltozása után, főként z NATO-hoz való csatlakozás után már egyre több Ferihegyre igyekvő katonai típust láthattunk a földről. Ezek főleg szállító típusok, magyar An-26-os, sok ország által használt C-130-as Hercules, C-160-as Transall, C-141, C-5A Galaxy, C-17, amelyből már magyar oldalszámú is van. Alkalmanként különféle hazai vagy külföldi gyakorló vagy harci gépek is láthatók, hiszen a navigációs gyakorlataik már kiterjednek az országunk legnagyobb polgári repülőterére, a budapestire is. Ritkán katonai repülőgépek hajtottak kényszerleszállást Ferihegyen, ilyenkor azok jobbára szintén láthatók voltak Monor légterében.

Szovjet katonai repülőgépek Monor légterében

Monor légterében, az 1991-előtti időszakban, mintegy 30 éven át számos, különböző magasságon áthaladó szovjet katonai repülőgépet lehetett megfigyelni. Az 1970-es évek elején még lehetett látni szinte teljesen koromfekete Li-2-es és tereptarka Il-14-es repülőgépeket is. Településünk földrajzi helyzetéből következve a szállítógépeknek a Kiskunlacházán és a Tökölön lévő repülőterek keleti irányból történő megközelítése során a légterünkön át kellett haladni. Messziről felismerhető volt a még 2-3000 méteren Lacháza irányába tartó An-22-es típus, mely koaxiális légcsavarjainak köszönhető jellegzetes búgó hangja, de mérete, osztott függőleges vezérsíkjai miatt is egyedül álló volt. A kisebb An-8-as, An-12-es teherszállítókból sok repült át felettük, főleg a közel-keleti háborúk idején. Ritkán láthatók voltak a hatalmas Mi-6-os szállítóhelikopterek is, melyek suhogó hangját semmivel lehetett összetéveszteni. Egy esti átrepülés során előbb csak hallottam a hatalmas forgószárny hangját, majd láttam a világító, haladó körgyűrűt is, melyet a forgószánylapátok végén világító izzók rajzoltak. Rendszeresek voltak a légtérben helikopterekkel végzett futárrepülések is. A gépek napi több alkalommal repültek Ócsa, Vasad, Csévharaszt, Pótharaszt irányából Mátyásföld felé és vissza. A Mi-1 és Mi-2-es valamint a Mi-8-as helikopterek a Ferihegyre leszálló forgalmi járatok miatt 100-nél nem magasabban, a siklópálya alatt nagyívben repültek a célállomásaik felé.

Érdekességek Monor légterében a Jugoszláviai légiháború idején

1999-ben a Jugoszlávia feletti légiháború jócskán módosította a magyar légtér felhasználásnak módját és szereplőit. Az ország légterének déli, délnyugati a közforgalom elöl elzárt része, tiltott légtér lett, abban bizonyos magasság felett csak katonai repülőgépek tartózkodhattak. A tiltott légtér északi határa Monornál volt. Ez a Ferihegyi polgári légiforgalom számára számos változást hozott, mely főleg a repülőtér megközelítésben és a felszállás utáni eljárásokban nyilvánult meg. Az érkező repülőgépek a 31-es leszálló irányt használva szűkebb fordulókat hajtottak végre és jobbára Monor északnyugati része fölött fordultak rá a siklópályára. Az országot átrepülő gépek útvonala Monor légterétől, mintegy 30 km-re, keletre helyeződött át.

A katonai akciók számára fenntartott légtérben a NATO és az USAAF AWACS légtérellenőrző repülőgépei járőröztek. Ferihegyre KC-135-ös tankerek települtek és a légitámadások igényeihez illeszkedve repültek ki az ország déli része felett lévő tüzelőanyag feltöltésre szánt légtérbe. Egyszer-egyszer Monor felett is lehetett légi tüzelőanyag feltöltést látni, nem csak nappal, hanem még este is. A tankerek, általában délkeleti irányból érkeztek és délnyugat felé távoztak, egy vagy több gép kíséretében, esetenként már össze is voltak kapcsolódva, este pedig bekapcsolt fényrendszerrel repültek. A tankerek a leszállásra mindkét pályát használták.

Alkalmanként hallani és látni is lehetett a közepes magasságban repülő, a hangjukból ítélve, mely eltért a megszokottól, több csapásmérő vadászbombázót is. Monor felett a háború befejezése napján, kora délután egy négyes, jobb oszlopba rendeződött F-18-as vadászbombázó kötelék repült, nagy ívben délkeletről délnyugati irányba, mintegy 1000 m-es magasságban.

Az ország felett átrepülő katonai repülőgépek, békeidőben ugyanolyan szabályok szerint teljesítik a feladataikat, mint a polgári járatok. A magasban repülő napjainkban szürke színű festésű repülőgépek, főleg ha helyzetüket kondenzcsíkok nem jelzik, alig észrevehetők, szinte beleolvadnak az égkékjébe.

A Malév és a Lockheed vegyesvállalat az Aeroplex Légijármű Közép Európai Központ Kft. Ferihegyen működik 1992. június végétől, ahol még az évtized vége előtt több Royal Air Force VC-10-es típusú légiutántöltő és szállító repülőgép festékmaratását és új festését végezték el egy elnyert tender eredményeként. Ekkor az ütemezésnek megfelelően lehetett ilyen típusú gépek leszállás előtt és felszállás után látni a légtérben. A típus egyébként ebben az évben kivonásra kerül a RAF állományából és ezért is különleges volt júniusban egy ilyet látni a légterünkben.

Még több kép megtekinthető a képgalériában

 

Szerző: Zainkó Géza

repüléstörténet–kutató

Kövessen a Facebookon

Telefonkönyv

Monori Média

Partnereink

Demi-Bee családi méhészet

Díszbozos mézrendelés